Expoziția de pictură „Focul din mine. Inorogul” a artistului plastic Petru DAMIR, deschisă în perioada 23 februarie – 12 martie 2015.
Vernisajul va avea loc
luni, 23 februarie 2015, la ora 17.00. Prezintă: criticul de artă Corneliu
OSTAHIE.
Expoziţia poate fi vizitată zilnic, între orele 11.00 – 19.00. Intrarea
liberă.
Drumul spre centru - cronică de Octavian MIHALCEA, Biblioteca Militară Națională
În perioada 23 februarie - 12 martie 2015, la Galeria Artelor din cadrul Cercului Militar Național, am putut vizita expoziția de pictură a lui Petru Damir, cu o incitantă intitulare: "Focul din mine. Inorogul". Aflată sub protecția atât de virtuosului semn al Inorogului, această manifestare estetică aderă la un profund filon spiritualizat, amplu joc al identificărilor esențiale. Tablourile expoziției sunt etape în drumul către mult dorita metamorfoză interioară. Astfel, sublimările picturale ating cuprizătoare teritorii caracteristice evaziunilor onirice, acolo unde eul creator își poate căuta neîngrădit drumul spre centru. O "Idilă sentimentală", în siaj expresionist, se axează asupra acelui inefabil mister al sufletelor ce se caută, cu toate frământările inerente acestui demers inițiatic. Tușe groase dau la iveală o aparte reprezentare florală cu valoare de simbol. Aici, abstractizarea adâncește problematica verticală atât de caracteristică lui Petru Damir. Scena florală poate reprezenta dezirabila propensiune spre valori solare. Ca în orice demers spiritual, meandrele sunt numeroase. Zone clar-obscure pot constitui semnificative borne pe o cale revelatorie. Tabloul "Vânzătorul de măști" etalează un deosebit fior al ocultării. Morganaticele personaje edifică scena ieșită din contingență și integrată gestualității funambulești, ascultând de atipice consemne suprarealiste. Inorogul patrulează cu asiduitate în lumea viselor. Petru Damir imaginează plastic un somn vegheat de astrul nopții. La nivel simbolic, selenara prezență fluidă comportă incomensurabile accepțiuni din sfera eliberărilor oceanice. O temă foarte atractivă a expoziției este reprezentată de eclectismul subiectelor. Pe lângă complexitatea întinderilor aquatice proprii viselor, întâlnim și ingenioase naturi statice aflate sub semnul fertilei introspectări imaginare. Suntem integrați unui copleșitor "Dans ritualic" reliefând natura eminamente eterică a problematizantelor căutări. Cromatica lui Petru Damir e deosebit de atașantă, ceea ce contribuie din plin la formarea unei adecvate comuniuni între privitori și tablouri. Impresionează sinteza valorilor sensibile, înfățișate sub apolinic stindard, cu incandescența idealului, constantă ontologică. De asemenea, esoterismul estetizant conferă multiple fațete întru ardere și purificare fiecărei piese din expoziția lui Petru Damir.